Meestgestelde vragen

Hier vindt u de meestgestelde vragen over het oprichten van een BV via UwBVoprichten.nl

BV oprichten - hoe het werkt

1. Hoe gaat de oprichting van uw BV in zijn werk?
Eerst vult u alle benodigde gegevens in op onze website. Deze gegevens slaan wij op in een beveiligde omgeving. Nadat u betaald heeft, ontvangt u van ons een bevestigingsmail waarin uitgebreid wordt toegelicht wat een BV is en welke verantwoordelijkheden het bezitten van een BV met zich meebrengt. 

Vervolgens moet u onze notaris machtigen om de BV voor u op te richten. Dit kunt u doen bij het gemeentehuis door middel van legalisatie van uw volmacht, dit kost u hooguit een kwartier (wij vertellen u bij het antwoord op vraag 6 waarom legalisatie verplicht is).
 
Uw volmacht stuurt u op naar het aangegeven postadres. Ter controle van uw aanvraag zal de notaris kort telefonisch contact met u opnemen. Binnen 2 werkdagen na ontvangst van de gelegaliseerde documenten passeert onze notaris de oprichtingsakte van uw BV en schrijft deze in bij de Kamer van Koophandel. Direct hierna ontvangt u alle documenten (uw oprichtingsakte, aandeelhoudersregister en bewijs van inschrijving bij de KvK) per e-mail. Mocht u een hard copy wensen, dan kan dit op verzoek.

2. Wat zijn de kosten van het oprichten van een BV?
Bij ons betaalt u €279,- exclusief BTW voor de oprichting van uw BV en inschrijving van uw BV bij de Kamer van Koophandel. Het tarief van het oprichten van een BV bij een notaris is aanzienlijk hoger, al zou u naar de goedkoopste notaris gaan. Wij houden de kosten van het oprichten van een BV zo laag mogelijk. Als u de prijzen van verschillende aanbieders gaat vergelijken zult u zien dat wij een van de goedkoopste aanbieders zijn. Daarnaast wordt uw BV opgericht door een gerenommeerde notaris die al meer dan 20 jaar in het vak zit, waardoor u verzekerd bent van een oprichting zonder problemen.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar onze kosten pagina.

3. Hoe lang duurt het voordat mijn BV is opgericht?
Een BV oprichten gaat als volgt in zijn werk:

1.       Vul de gegevens van uw BV in.
2.       Legaliseer uw volmacht bij een Gemeentehuis en verzend dit bewijs naar het door ons gegeven postadres.
3.       De oprichtingsakte van uw BV wordt hierna binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw gelegaliseerde handtekening gepasseerd door één van onze notarissen. Direct na oprichting ontvangt u alle benodigde documenten per e-mail.

Wilt u een BV met spoed (binnen één werkdag) oprichten? Dat kan door middel van het aanvragen van een Spoed BV. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht ( €250,- ex. btw), waarmee het totaal bedrag voor het oprichten van een Spoed BV gelijk is aan €529,- ex. btw.

4. Wat houdt legalisatie in?
Met een legalisatie verklaart de gemeente dat een handtekening op een document gezet is, door degene die het document moest ondertekenen. Voor legalisatie van uw handtekening moet u uw handtekening zetten in het bijzijn van de ambtenaar. Hij of zij vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs. U kunt uw handtekening laten legaliseren in elk gemeentehuis. U hoeft hier meestal niet eens een afspraak voor te maken. Als u uw volmacht heeft laten legaliseren verzendt u het naar het door ons gegeven postadres. Wij zijn verplicht uw identiteit te verifiëren op grond van de Wet ter Voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme om misbruik en fraude te voorkomen. Notarissen zijn ook bevoegd tot het legaliseren van uw handtekening. Andere partijen die het oprichten van een BV aanbieden zonder deze stap zijn dus niet te vertrouwen.

5. Waarom is het nodig om de handtekening op de volmacht te laten legaliseren?
Wij zijn verplicht uw identiteit te verifiëren op grond van de Wet ter Voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme om misbruik en fraude. Notarissen zijn ook bevoegd tot het legaliseren van uw handtekening. Andere partijen die het oprichten van een BV aanbieden zonder deze stap zijn dus niet te vertrouwen.

6. Door welke notaris wordt mijn BV opgericht?
Wij werken met twee notarissen die al 20 jaar in het vak zitten. Meer informatie over onze notarissen vindt u hier.

7. Moet ik zelf nog mijn BV inschrijven bij de Kamer van Koophandel?
Nee. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel regelen wij ook voor u. Zodra uw BV opgericht is, ontvangt u bij naast uw oprichtingsakte een bewijs van registratie bij de Kamer van Koophandel per e-mail.

8. Is het mogelijk om wijzigingen van gegevens door te geven nadat ik mij aanvraag gedaan heb?
Om de oprichting zo spoedig mogelijk te laten verlopen, is het niet mogelijk na verzending van uw aanvraag nog aanpassingen te maken, zoals het toevoegen van een oprichter of bestuurder.

9. Is het mogelijk meerdere BV’s tegelijk op te richten?
Ja zeker! U selecteert op de Homepage van Uwbvoprichten.nl de BV die u wilt laten oprichten en geeft bij het invullen van de gegevens aan dat u nóg een bv wilt oprichten.

10. Is het mogelijk om een holding en een werkmaatschappij tegelijk op te richten?
Ja zeker! U selecteert op de Homepage van Uwbvoprichten.nl eerst de 'Personal Holding' en geeft bij het invullen van de gegevens aan dat u nóg een bv wilt oprichten. Dat is normaal gesproken de 'Werkmaatschappij', maar is uiteraard de bv naar uw keuze.

De notaris en notariële akte

11. Kan ik een BV oprichten zonder notaris?
Nee, dit is niet mogelijk. Via onze website hoeft u zelf niet naar een notaris, maar richt één van onze aangesloten notarissen uw BV online voor u op.

12. Waarom moet het oprichten van een BV via een notaris?
Dit is nodig omdat een notaris omdat alleen iemand in de hoedanigheid van notaris bevoegd is om oprichtingsaktes te passeren. Het is dus ‘verplicht’ dat het oprichten van een rechtspersoon door een notaris geschiedt.

13. Wat is een notariële akte?
Notariële akten zijn geschriften waarin overeenkomsten en verklaringen juridisch worden vastgelegd. Een aantal overeenkomsten moet verplicht in een notariële akte worden opgenomen. Pas dan zijn ze geldig.

Fiscaal/belasting

14. Zijn de kosten van het oprichten van een BV aftrekbaar?
Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming maakt, zijn aftrekbaar. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten die u bijvoorbeeld hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging.
De kosten voor het oprichten van uw BV zijn dus fiscaal aftrekbaar.

15. Geven jullie ook fiscaal advies?
Tot op heden geven wij zelf geen fiscaal advies. Echter u kunt hierover wel contact met ons opnemen en wij kunnen u mogelijk koppelen aan geschikte fiscaal adviseur.

Overige juridische diensten

16. Kan ik bij jullie de aandelen van mijn BV laten certificeren?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

17. Kan ik bij jullie de levering van aandelen van mijn BV laten erkennen?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

18. Kan ik bij jullie mijn eenmanszaak omzetten naar een BV?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

19. Kan ik bij jullie mijn VOF omzetten naar een BV?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

20. Kan ik bij jullie de statuten van mijn BV laten wijzigen?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

21. Kan ik bij jullie de uitgifte van aandelen van mijn BV verwezenlijken?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

22. Kan ik bij jullie de aandelen van mijn BV verpanden?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

23. Kan ik bij jullie de fusie van meerdere BV's verwezenlijken?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

24. Kan ik bij jullie een splitsing van mijn BV aanvragen?
Dat kan zeker! U kunt hierover contact met ons opnemen. Eén van onze notarissen neemt contact met u op om dit zo snel mogelijk te regelen.

25. Staat de door u gewenste notariële dienst niet specifiek op de website vermeld?
Mail uw vraag en wij nemen zsm contact met u op.